Klienci

Aktualności2

Gwiazdkowe prezenty dla niej 2021

Gwiazdkowe prezenty dla niejCo kupić pod choinkę mamie, siostrze, babci czy przyjaciółce? Przygotowaliśmy dla Was zestawienie ciekawych pomysłów. Artykuł będziemy aktualizować aż do świąt.

 
Pomysły na prezenty dla niego

Świąteczne prezenty dla niegoZastanawiacie się, co podarować partnerowi, tacie czy dziadkowi? Spójrzcie na nasze propozycje, może coś Was zainspiruje.

 
Reklama
AddThis Social Bookmark Button
Pandemia a nasze podejście do domu
wtorek, 26 stycznia 2021 21:48

 

Rok 2020 był wyjątkowy, zwłaszcza jeśli chodzi o czas spędzany w naszych domach. Ludzie z całego świata, zamknięci w czterech ścianach, mogli przyjrzeć się swojej relacji z domem. Dzięki temu część z nas uświadomiła sobie, co lubimy w naszym domowym życiu, a co chcielibyśmy, żeby wyglądało trochę inaczej. Mamy nowe priorytety, ale również wizję przyszłości. Jak 2020 zmienił nasze postrzeganie domu? Aby się tego dowiedzieć, zajrzyjmy do raportu IKEA „Życie w domu” dla Polski*.

 

Pandemia a nasze podejście do domuŻeby lepiej zrozumieć, co wpływa na otoczenie, w którym mieszkamy, w grudniu 2020 r. IKEA sprawdziła, do jakich wniosków doszliśmy podczas tych wielu dni spędzonych w czterech ścianach. Każdy wiosenną i jesienną izolację odczuł inaczej, m.in. w zależności od wieku, wielkości gospodarstwa czy rodzaju wykonywanej pracy. Mimo to ogromna większość z nas czuje się teraz bardziej związana z domem niż przed pandemią. Chcemy pielęgnować bliskość i samopoczucie, jakie w nim odnajdujemy.

 

Pandemia a nasze podejście do domuBezpieczeństwo, bliskość i czas na to, co ważne
Dom stał się dla wielu z nas schronieniem, które zapewnia poczucie bezpieczeństwa, kiedy na zewnątrz wszystko jest chwiejne i niepewne. Ponad 4 na 5 (83%) przebadanych osób czuje się bezpiecznie we własnym domu, a dla 97% to poczucie jest najważniejszą potrzebą emocjonalną związaną z przestrzenią, w której żyjemy. Odkrywając na nowo potencjał naszego miejsca, doceniliśmy również ludzi, z którymi mieszkamy. W okresie lockdownu 45% z nas celebrowało czas spędzony z rodziną, co podkreślają zwłaszcza osoby w wieku 40-60 lat (50%). Nieco mniej zadowoleni okazali się młodsi (16-29 lat), spośród których tylko 38% zadeklarowało, że jest to coś, co lubili robić. Podczas pandemii mogliśmy ten zaoszczędzony czas wykorzystać na wspólne posiłki, spędzanie chwil z rodziną, ale również na zadbanie o siebie samego i swoje potrzeby. Ten ostatni sposób wybrało nawet 49% przebadanych Polaków.

 

Pandemia a nasze podejście do domuCzytamy i gotujemy
W czasie lockdownu chętniej robiliśmy to, na co wcześniej brakowało nam miejsca w naszym kalendarzu. 40% ankietowanych postanowiło poświęcić swój wolny czas na czytanie. Gotowanie również stało się jedną z przyjemniejszych czynności, które doceniła prawie połowa przebadanych osób. Spotkania ze znajomymi w kawiarniach, parkach czy restauracjach, zamieniliśmy na wirtualny kontakt, co znalazło zrozumienie u ponad 1/5 ankietowanych. Natura również stała się bardzo ważna – na nowo odkryliśmy nasz własny ogród lub balkon, a prace przy nim uszczęśliwiły aż 19% osób z raportu!

 

Pandemia a nasze podejście do domu

 

Dom wielofunkcyjny
W ostatnim roku wszędzie i niemal dla wszystkich dom stał się centrum świata. Przestrzenie, w których mieszkaliśmy, stały się jednocześnie biurem, szkołą, placem zabaw, miejscem do realizacji pasji i do ćwiczeń. Zamknięci 24 godziny 7 dni w tygodniu w trakcie wiosennego lockdownu, musieliśmy na nowo dostosować nasze cztery kąty do zmieniających się potrzeb, dzięki czemu zdaliśmy sobie sprawę, że oczekujemy od nich więcej niż myśleliśmy. A jak dostosowaliśmy nasz dom do nowych wyzwań?

IKEA poprosiła ankietowanych Polaków, aby w oparciu o doświadczenia z 2020 roku, z listy dziewięciu rzeczy wybrali dwie lub trzy, które najbardziej chcieliby zmienić w swoich domach. Najczęściej wskazywali oni na dodatkową przestrzeń taką jak własny ogród, balkon czy działkę lub miejsce na realizację swoich zainteresowań (33%). Z kolei prawie 3 na 10 przebadanych osób (28%) stwierdziło, że chciałoby mieć większą kuchnię. Z powodu wzrostu popularności pracy zdalnej, ważnym aspektem stało się również miejsce do pracy i nauki.

Życie w domu po pandemii
Wielu Polaków, dostosowując się do trwale zmieniającego się stylu życia w domu, pragnie kontynuować zachowania, rytuały i czynności, które sprawdzały się podczas lockdownu. Pandemia zmieniła nas, nasze otoczenie i zwyczaje. Więcej gotujemy, a ponad połowa z przebadanych pasjonatów kuchni (53%) deklaruje, że będzie to robić również w przyszłości. Co ciekawe osoby, które doceniły dodatkowy czas dla siebie, zamierzają dbać o jego pielęgnację również po pandemii (52%), tak samo jak ci, którzy lubią przebywać z rodziną (66%).

Doświadczenia związane z ograniczeniami w 2020 roku zmusiły nas do przemyślenia tego, co stanowi dla nas funkcjonalny i zrównoważony dla mieszkańców dom. Sama jego lokalizacja schodzi teraz na drugi plan. Prawie połowa przebadanych Polaków (44%) twierdzi, że rozważyłaby przeprowadzkę do miejsca położonego dalej od pracy, jeśli poprawiłoby to ich środowisko domowe i wiązało się z większą ilością przestrzeni i natury.

Na stronie IKEA.pl znajdziemy porady, pomysły i inspiracje, jak lepiej dopasować przestrzeń do zmieniających się oczekiwań.

Przykładowe porady:
Domowe biuro: https://www.ikea.com/pl/pl/customer-service/services/planning-consultation/jak-urzadzic-domowe-biuro-do-pracy-zdalnej-pubbf174bb0
Miejsce do nauki: https://www.ikea.com/pl/pl/customer-service/services/planning-consultation/jak-urzadzic-pokoj-dla-ucznia-w-czasach-zdalnej-szkoly-puba87dfcf9

*Badanie zostało przeprowadzone przez Ipsos MORI na zlecenie Ingka Holding B.V. - Grupy IKEA. Ipsos MORI przeprowadził w Polsce badanie ankietowe metodą online i:omnbus na 1 069 osobach w wieku 16-60 lat, w dniach 9-11 grudnia 2020 r. Zastosowano zmienne dotyczące płci, wieku, regionu i statusu pracy, a dane zostały zestawione ze znanymi proporcjami populacji offline.
** Nie należy porównywać wyników badania w Polsce z globalnym raportem ze względu na inny termin jego realizacji (marzec a grudzień 2020) i sytuację pandemiczną w tym okresie.


 
Reklama
  • Alkmie Dream of Beauty
    Alkmie Dream of Beauty
  • MomMe
    MomMe
  • tołpa® pure trends
    tołpa® pure trends
Reklama

Ostatnio komentowane